• Brielle 2 pakt eerste punt, maar verliest er twee

Uitslag: 3-3 Scoreverloop: 0-1 Julian, 0-2 Tom, 1-2 XerxesDZB (1-2 ruststand) 1-3 Julian, 2-3, en 3-3 XerxesDZB

Opstelling: Nigel Keehnen, Ryan Griffiths, Jesse van der Reiden, Jordi de Visser, Quinten Kloof, Richard Zebregs, Mitchel Polet, Raihy Martowirono, Thomas den Boer, Martijn Rollof en Julian de Geus.

Wissels: Sam de Haan, Tim Appelhof, Igor Lopes dos Santos, Najib Kissami en Luuk Visser.

Afwezig/geblesseerd: Robin Bos, Rowan Barendrecht, Jianno Reis Borges, Marvin Jansen en Savi Merino.

In de uitbeurt tegen XerxesDZB 2 had Brielle 2 de ultieme mogelijkheid om drie punten te pakken. De traditieclub uit Rotterdam moest namelijk na tien minuten spelen al verder met tien spelers. Helaas wist Brielle hier niet maximaal van te profiteren. Het eerste noemenswaardige wapenfeit in deze wedstrijd was er na tien minuten, en was direct van grote invloed op de resterende 80 speelminuten. Mitchel, die was doorgebroken en alleen op de keeper afging, werd buiten het strafschopgebied onderuit geschoffeld. De scheidsrechter kon niet anders dan de rode kaart trekken. Xerxes speelde verder met tien man en zette een speler op doel.

Deze speler/keeper kon direct aan de slag, want de vrije trap, die volgde na de rode kaart, werd door Tom knap richting de bovenhoek geschoten. De keeper wist op één of andere manier toch deze inzet te pakken. Aan Brielle nu de opdracht om het voordeel van een speler meer te verzilveren. Dat lukte niet echt. Brielle was veel te slordig aan de bal en te vaak werd er onnodig balverlies geleden. Bovendien bleef Xerxes gewoon lekker mee voetballen en het maakte het Brielle regelmatig erg lastig.

Rond de twintigste minuut, in de buurt van de Xerxes-achterlijn, wist Quinten na goed doorjagen de bal te veroveren. Hij speelde de vrijstaande Julian aan en hij schoot de 0-1 binnen. De voorsprong hielp Brielle niet in het verbeteren van het spel, want het bleef slordig en onrustig. Toch wist Brielle vlak voor rust via Tom op 0-2 te komen, een mooie tussenstand om de rust mee in te gaan zou je denken. Maar op slag van rust mocht Xerxes nog een vrije trap nemen. Deze werd fraai binnengeschoten, zodat de ploegen met 1-2 de rust in gingen.

In de rust werd Richard vervangen door Sam en met nieuwe instructies hoe te spelen tegen een ploeg met tien man werd er afgetrapt voor de tweede helft. Dit leek direct zijn vruchten af te werpen, want binnen de minuut maakte Julian met een bekeken schuiver zijn tweede van de middag: 1-3. Dit moest lucht geven en de opmaat worden naar een grote uitslag. Maar het liep anders, want kort na de 1-3 maakte Xerxes alweer de aansluitingstreffer. Het solide centrale duo van Brielle liet hier een steekje vallen. De spits van Xerxes ontsnapte even aan de aandacht en kon alleen op Nigel af, die werd omspeeld en de 2-3 was een feit. Kort hierna kreeg Mitchel een soortgelijke kans, alleen eindigde zijn poging op de paal.

Ook Quinten raakte nog een keer de paal, maar daarna zakte het niveau zienderogen. In een te laag tempo, weinig doelgericht en slordig in de passing maakte Brielle het eenvoudig voor de tegenstander om overeind te blijven. Buiten wat wanhoopsschoten van afstand lukte het Brielle niet om Xerxes in de problemen te brengen. Ook de wissels Najib, Luuk en Tim konden hier geen verandering in brengen. Pijnlijk genoeg liep Brielle in de slotfase zelfs nog tegen de gelijkmaker van Xerxes op. In de omschakeling stond Brielle nog wat te balen na een gemist schot en Xerxes strafte dit moment keihard af. Via een snelle counter maakte het team de 3-3.

Brielle pakte vandaag weliswaar zijn eerste punt in de competitie, maar liet een driepunter liggen. Volgende week op het Geuzenpark: nieuwe ronde, nieuwe kansen.