• Brielle verliest van sterk Heerjansdam met 0-2

Na de krappe 1-2 overwinning op Rijsoord met een doelpunt van Dean Bos en een eigen doelpunt mocht VV Brielle weer drie punten bijschrijven. Volgens de kenners verzuimde Brielle in het afmaken van de vele kansen en wist doelman Nigel Keehnen op het laatst nog een gelijkspel te voorkomen.

Vandaag weer een thuiswedstrijd voor Brielle op het zeer koude Geuzenpark. Heerjansdam won vorige week ook en wel met 2-1 van RVVH. Frappant is dat de ploeg van trainer Ben Mierop hetzelfde aantal punten heeft als Brielle, namelijk veertien uit negen wedstrijden. Dit valt voor beide ploegen tegen, want de verwachting was dat beide ploegen zouden strijden om de bovenste plaatsen in de competitie.

Opstelling Brielle: Nigel Keehnen, Merijn Wolters, Bo van der Gaag, Lex van Dommelen, Kevin van la Parra, Anthony Piqué, Joey Gomes, Jordy Braber, Zepp Jacobs, Dean Bos en Claudio Santos Silva. Wisselspelers: Deshney Hoornweg, Bob Legierse, Giliomar Leona, Tom Sleeuwenhoek en Daniqué Wolters. Afwezig/niet inzetbaar: Fabian van Benthem, Koen Botterhuis, Vincent Eielts, Guylain Gillet, Younes Hadiki en Dimitri Poortvliet.

Na een koude start was de eerste mogelijkheid voor Brielle. In de negende minuut van de wedstrijd, na een vloeiende combinatie tussen Jordy Braber en Joey Gomes schoot Jordy de bal via de handen van doelman van Dalen naast. Kort hierna was het Dean Bos die goed de ruimte in was gelopen en vanaf de linkerflank de bal voortrok richting Zepp Jacobs, maar helaas ook nu weer geen goal. Heerjansdam probeert tot driemaal toe de bal in het Brielle-doel te krijgen, maar na goed verdedigend werk is het uiteindelijk Brielle doelman Nigel Keehnen die de bal heeft. Een flitsende actie van Claudio Santos Silva wordt abrupt gestopt door middel van een overtreding net buiten het zestienmetergebied. Het vervelende is dat Claudio hierbij geblesseerd raakt. De vrije trap wordt door Joey Gomes hard en laag ingeschoten waarna doelman van Dalen van Heerjansdam op het nippertje redt met zijn voeten. Als vervolgens Dean Bos een bal hard langs de kruising heeft gekopt, moet Claudio Santos Silva zich laten vervangen door Giliomar Leona. Heerjansdam krijgt ook nog enkele mogelijkheden voor rust en we kunnen constateren dat de ploegen aan elkaar gewaagd zijn. Rust 0-0.

Kort na rust schiet Ilic Heerjansdam op voorsprong na een misverstand in de achterste linie van Brielle. Ondanks het ingrijpen van Merijn Wolters komt Heerjansdam op voorsprong. Heerjansdam gaat wat gemakkelijker voetballen als de ruimtes tussen de linies groter worden. Een prima kopbal van Bo van der Gaag wordt ternauwernood van de lijn getrapt door een verdediger van Heerjansdam. Brielle probeert Heerjansdam onder druk te zetten, maar de afweer van Heerjansdam kent nauwelijks problemen. Bij een uitval wordt een valpartij, na een duel, bestraft met een gemakkelijk gegeven vrije trap. Uit de vrije trap, die voor onrust zorgt bij Brielle, is het uiteindelijk Homan van Heerjansdam die de 0-2 maakt.

Tom Sleeuwenhoek komt in het veld voor Bo van der Gaag om nog wat te forceren. Eerder was Lex van Dommelen al in de frontlinie van Brielle te vinden. Achterin moet Anthony Piqué de gaten dichten en hij doet dit bekwaam. Kevin van la Parra gaat ook mee naar voren en passeert de verdediging, jammer genoeg gaat zijn schot net voor de tweede paal langs. Door het vooruit schuiven van spelers is Brielle grotendeels op de helft van Heerjansdam te vinden. De pogingen om de ballen door te koppen via Lex van Dommelen leveren nauwelijks kansen op voor Brielle. De grootste kans is voor Tom Sleeuwenhoek die de bal, uit een voorzet van Lex van Dommelen, in één keer op de slof neemt maar over het doel schiet. Dit was DE kans op de aansluitingstreffer en verder kwam Brielle niet. Een teleurstellende 0-2 nederlaag. Door de koude handen en het matige spel viel er verder weinig te schrijven.

We kunnen constateren dat er te veel spelers niet in hun beste doen zijn en dat kostte de laatste weken al vele punten. Dit doet niets af van het goede combinatiespel van tegenstander Heerjansdam.

Aanstaande zaterdag 10 december speelt Brielle 1 om 14.30 uur uit tegen (mede)koploper DCV, de promovendus die het tot dusver uitstekend doet, al speelde het afgelopen zaterdag wel gelijk (2-2) tegen rodelantaarndrager Rijsoord. DCV - VV Brielle is de laatste wedstrijd voor de winterstop.

VV Brielle 2 speelt zaterdag 10 december eveneens uit. De wedstrijd Rijnmond Hoogvliet Sport 2 – Brielle begint om 11.30 uur in Hoogvliet. Bij winst klasseert Brielle 2 zich bij de eerste vier in de najaarscompetitie en wordt daardoor geplaatst in de promotiepoule van de voorjaarscompetitie. Het moet dan wel beter omgaan met het benutten van kansen, want afgelopen zaterdag wist Spijkenisse 2 hierdoor met 0-2 te winnen van de mannen van trainer Spruijt.