• Voorbeschouwing sv Die Haghe - VV Brielle, zaterdag 21 september 14.30 uur

Sinds 16 juni 1944 bestaat "Sportvereniging Die Haghe". Ooit, sinds 1 november 1923, bestond "Sportvereniging Buitenlandse Zaken", afgekort tot "B.Z.", welke laatste op 16 juli 1931 een fusie is aangegaan met de voetbalvereniging "Waterstaat" (die was opgericht op 1 maart 1930), waarna de naam van de nieuwe fusieclub luidde "Sportvereniging Buitenlandse Zaken-Waterstaat", afgekort tot "B.Z.W." Op 1 mei 1943 werd opnieuw een fusie aangegaan en wel met de op 1 mei 1930 als "H.V.V. Excelsior" opgerichte Haagse Voetbalvereniging "Die Haghe". Na deze fusie werd de verenigingsnaam gewijzigd in "Die Haghe-B.Z.W.", dat later (16 juni 1944) dus werd afgekort tot "SV Die Haghe". De clubkleuren zijn wit (shirt) en zwart (broek en sokken). Vanaf 1975 heeft Die Haghe een eigen complex op het sportpark "Ockenburgh" aan de Wijndaelerweg te Den Haag. Die Haghe eindigde vorig seizoen op de achtste plaats in de eerste klasse met vierendertig punten.

Die Haghe verloor dit seizoen alle districts-bekerwedstrijden. HVV (tweede klasse zondag) won met 4-2, Te Werve (tweede klasse zaterdag) won met 4-1 en jongstleden zaterdag won TAC’90 (eerste klasse zondag) met 3-2. De verwachting is SV Die Haghe zaterdag tegen VV Brielle uit een ander vaatje zal tappen, als het om het echie gaat. Het zal sowieso de teleurstellende bekerresultaten weg willen poetsen tegen VV Brielle.

VV Brielle heeft dit seizoen twee districts-bekerwedstrijden tegen tweedeklassers gewonnen. Het won de eerste wedstrijd van ST Oostkapelle/Domburg met 4-2, Rozenburg werd maar liefst met 8-1 verslagen en van Meeuwenplaat, waar het resultaat niet meer van belang was, werd met 2-1 verloren. Brielle speelde in de voorbereiding ook twee uiterst teleurstellende wedstrijden, tegen OVV (derde klasse zaterdag) werd met 0-1 verloren en door TOGB (eerste klasse zondag) werd Brielle met een nog nadreunende 5-0 nederlaag naar huis gestuurd.

Nu treft Brielle in de eerste competitiewedstrijd Die Haghe. Als wij dan terugblikken naar vorig seizoen, dan weten we dat Brielle daar nog een appeltje mee te schillen heeft. Uit verloor Brielle met 2-0 en thuis met 1-5 van Die Haghe. De ploeg uit ’s-Gravenhage blonk uit in onverzettelijkheid en strijdlust. Frappant is dat Brielle de competitie beëindigde met vierendertig punten, evenals Die Haghe, maar met een iets beter doelsaldo. Beide ploegen hebben te maken met spelerswisselingen en zo moet de eerste krachtmeting in de competitie aantonen bij welke ploeg dit het beste heeft uitgepakt. Om van Die Haghe te winnen zal er gelijk al in de eerste wedstrijd van het seizoen geknokt moeten worden voor een goed resultaat. Naar verwachting is de competitie ook dit seizoen weer van hoog niveau en dan is een goed begin het halve werk.

Trainer Stanley Rieborn denkt in ieder geval met een wat completer Brielle te kunnen starten, hetgeen ook moet zorgen voor een verfrissende motivatie. Wij zijn benieuwd, u ook? Kom dan zaterdag naar sportpark "Ockenburgh" aan de Wijndaelerweg te Den Haag om de wedstrijd SV Die Haghe – VV Brielle te bekijken. De wedstrijd begint om 14.30 uur.