• VV Brielle 2 wint eerste bekerwedstrijd

Na een moeizame, maar ook zeer leerzame oefencampagne stond afgelopen zaterdag dan de eerste wedstrijd om het “echie” op het programma. Na de bijzondere eerste oefenwedstrijd tegen DRL werd er in de oefencampagne verloren van Nieuwenhoorn 2, Zuidland 2, Rijsoord 2 en ook Barendrecht 2. Geen reden voor paniek voor de staf, daar er vele spelers nog kampten met blessures, kleine pijntjes, afwezigheid door omstandigheden of vakantie etc. Wat wel duidelijk werd in de oefencampagne, is dat deze nieuwe jonge ploeg nog de nodige ervaring op moet bouwen in het “grote mannen”-voetbal. Na een aantal tactische omzettingen werden de eerste contouren van volwassenheid op het veld tegen Barendrecht 2 al zichtbaar. De ploeg begint steeds meer compleet te raken en de keuzes voor de staf worden met de week groter. Hierdoor kon trainer Melvin afgelopen zaterdag dan ook putten uit een bijna geheel fitte selectie.

Tegen Excelsior Maassluis 2 stonden er dan ook 18 spelers op het wedstrijdformulier. Justin en Guylain sloten aan vanuit de A-selectie en er werd gestart met de volgende basis: Vincent op doel, verdediging: Mick, Justin, Kevin en Jiandro. Middenveld: Tim, Fabian en Luuk. Aanval: Jianno, Guylain en Julian. Reserves: Gavin, Alain, Younes, Mateo, Jelle, Everon en Najib.

Melvin wees nog even op een aantal speerpunten in de voorbespreking. Onder andere oorzaken en gevolg van het lage scoringspercentage in de voorbereiding, compact spelen, niet als een kip zonder kop hoog druk zetten. Ook deze tegenstander is een volwassen voetballende ploeg waartegen volwassen gespeeld moest gaan worden. Dit werd ook gelijk vanaf het begin goed opgepakt. Brielle bouwde rustig op tegen Excelsior M die zich vanaf het begin in lieten zakken en Brielle ook het spel lieten maken. Na een minuut of tien kroop de tegenstander een beetje uit zijn schulp en ging ook wat offensiever denken.

Brielle bleef geconcentreerd en in de 17e minuut speelde Jianno na een balverovering op het middenveld Julian in de diepte aan, die keurig afronde, 1-0. Dit was lekker voor het zelfvertrouwen. Brielle ging wat makkelijker spelen en Excelsior M moest wat vaker de aanval zoeken. Na nog een aantal kansen voor beide kanten was het op slag van rust weer raak. Een assist van Luuk en de afronding was wederom keurig van Julian: ruststand 2-0.

De tweede helft werd het een eenzijdige partij, Brielle maakte het spel en Excelsior hanteerde vaak de lange bal. Everon en Younes kwamen in het veld voor Luuk en Guylain. Deze aanvallende wissel zorgde voor nieuwe energie en koud 5 minuten in het veld zorgde Younes voor de 3-0, op aangeven van Mick. Younes had het gelijk op zijn heupen want slechts 4 minuten erna, na een prima pass van Justin zette Younes de 4-0 op het bord. Een onachtzaam moment op het middenveld zorgde voor de tegentreffer: 4-1. Melvin bracht Gavin en Jelle in voor Jianno en Fabian. In de 72e minuut stond meteen de 5-1 op het bord. Everon rondde netjes af op aangeven van Julian, die zich kroonde tot man van de wedstrijd en een publiekswissel kreeg. Najib was zijn vervanger. Wat vaak gebeurt bij een 5-1 voorsprong gebeurde nu ook. Er werd een beetje slordig omgegaan met de kansen en zo bleef 5-1 de eindstand.

Al met al een prima begin in de beker, maar belangrijker nog, een steeds fitter wordende ploeg met veel talent en onderlinge concurrentie. Melvin gaf nogmaals aan dat “bijna” niemand zeker is van een basisplaats. Trainingsintensiteit en opkomst zullen de komende tijd bepalend zijn. En degenen die zaterdag buiten de boot vielen, kunnen er de week erop zomaar in staan. Dat de staf wist dat de complete ploeg talentvol is, werd ook benadrukt door de manier waarop er nu tegen een “volwassen” ploeg gevoetbald werd. Volgende week uit tegen MVV ’27. We hebben er zin in!