• VV Brielle bekert verder na overwinning op VV Hellevoetsluis in heuse bekerkraker

VV Brielle is er met hangen en wurgen in geslaagd om de volgende ronde voor de beker te bereiken. In een tumultueus duel wist het de Hellevoeters met 2-1 te verslaan.

Brielle begon met de volgende opstelling: Deshney Hoornweg (1), Marvin Godschalk (2), Marco de Borst (3), Marcel van den Berg (4), Elwin Spoel (5), Claudio Santos Silva (6), Jeffrey Duijnstee (7), Gino Stolk (8), Mike van Dommelen (9), Lex van Dommelen (10) & Stevie Soares (11). Op de bank namen plaats: Brian Smits, Luke Corver, Niels Bekker, David van Meggelen & Mitchell Lieshout. Niet inzetbaar: Tom de Boer, Victor de Blok, Lonny Mendes Fernandes & Colin Schoors. Bij Brielle 2 kwamen Julian de Geus, Richard Zebregs & Bob Legierse in actie.

Brielle start goed, een kopbal van Marcel van den Berg wordt met moeite van de lijn getrapt. Mike van Dommelen kopt de bal naast uit een voorzet van Marvin Godschalk. Jeffrey Duijnstee kopt de bal over het doel uit een voorzet van Lex van Dommelen. De doelman redt Hellevoetsluis na een paar flitsende aanvallen van Brielle aanvaller Stevie Soares. Claudio Santos Silva laat iedereen zijn hielen zien na een slimme actie en zet de bal voor, jammer genoeg niemand ter plaatse om de bal het beslissende duwtje te geven. Een schot van Gino Stolk wordt met moeite op de lijn gekeerd door een speler van Hellevoetsluis. Mike van Dommelen schiet tot tweemaal toe net naast het doel. Na een goede aanvallende actie van Lex van Dommelen krijgt Jeffrey Duijnstee de kans om de bal in het doel te koppen. Ondanks de prima ingekopte bal is het de doelman die weet te redden. Jeffrey Duijnstee schiet de bal uit een voorzet van Elwin Spoel hard, maar wel ruim over het doel. Mike van Dommelen weet de bal niet vol te raken na een prima voorzet van Stevie Soares. Hierna Stevie Soares zelf er vandoor maar wordt op het nippertje geblokt. De eerste gevaarlijk ogende bal van Hellevoetsluis gaat voor het doel van Deshney Hoornweg langs.

Na rust probeert Brielle de wedstrijd open te breken. Het vizier staat echter nog niet op scherp en zo gaat de bal een paar keer over het doel in plaats van erin. In de 52e minuut leek Brielle op weg naar de 1-0, maar de scherp vlaggende assistent-scheidsrechter van Hellevoetsluis ageerde wegens vermeend buitenspel en arbiter Van Dijk nam het signaal over. Luke Corver komt Claudio Santos Silva vervangen en kort daarna moet ook Elwin Spoel naar de kant vanwege klachten, voor hem komt Brian Smits in het veld. Een schot van Brian Smits verandert van richting. Het is Stevie Soares die snel reageert en het net vindt en opnieuw staat de assistent-scheidsrechter te vlaggen. Ook dit doelpunt wordt om zeer dubieuze redenen afgekeurd. Brian Smits haalt de achterlijn en trekt de bal goed voor waar helaas niemand de bal binnen kan lopen. Iedereen dacht dat Stevie Soares nu wel de geldige 1-0 scoorde, maar ook nu werd het vlagsignaal klakkeloos overgenomen. Toch vreemd dat de scheidsrechter, die overigens de wedstrijd goed wist te leiden, zich driemaal liet verleiden om te fluiten voor buitenspel. De bevrijdend lijkende 1-0 kwam uiteindelijk van de voet van Jeffrey Duijnstee, die een strafschop onberispelijk omzette, nadat een Hellevoetse verdediger een slimme bal van Brian Smits onreglementair in het strafschopgebied met de hand de bal had getoucheerd. Het volgepakte Geuzenpark ging er eens goed voor zitten, maar voordat iedereen weer rustig zat, stond de 1-1 op het scorebord. Tom Sleeuwenhoek wist een catastrofale fout in de Brielse verdediging af te straffen en hij schoot de bal zuiver in de korte hoek achter de verbouwereerde doelman Deshney Hoornweg. Voor dit cadeautje was Hellevoetsluis nog maar één keer in de buurt geweest van het Brielse doel. Met nog een kwartier op de klok en de inmiddels ingevallen Niels Bekker in het veld begon Brielle aan een slotoffensief. Een schot van Mike van Dommelen zoefde over de dwarsligger. Een ogenschijnlijk eenvoudig op te pakken bal kreeg de Hellevoetse doelman niet onder controle waarbij hij ten val kwam. De bal lag op het veld, Mike van Dommelen reageerde snel en scoorde in een leeg doel de 2-1. Doelman van Reijn had zich bij zijn val geblesseerd. In het tumult dat daarop volgde, besloot scheidsrechter Van Dijk de wedstrijd tijdelijk te staken. Nadat de ongelukkige doelman, naar het zich liet aanzien, zwaar geblesseerd door middel van de brancard liet afvoeren, trok veldspeler Tommy van Schaijk van Hellevoetsluis het keeperstricot aan. Immers, Hellevoetsluis had reeds drie keer gewisseld en moest zodoende de laatste 12 minuten met tien spelers verder.
    De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat oud-Briellespeler Van Schaijk zich uitstekend van zijn taak kweet. Hij tikte een kopbal van Mike van Dommelen over de lat en hij wist meermaals een voetballende oplossing te bedenken. Op het laatst trok Hellevoetsluis nog alles uit de kast om de gelijkmaker te forceren. De laatste minuten van de wedstrijd brachten daardoor nog wel enige spanning te weeg waarbij Brielle, met zoveel ervaring binnen de lijnen, niet deze situatie wist uit te spelen.

Bij de 2-1 eindstand bleef het, maar het had de nodige moeite gekost. Aangezien Meeuwenplaat met 3-2 wist te winnen van Oostkapelle, eindigen de Hoogvlieters bovenaan met zeven punten en Brielle is tweede geworden met vijf punten.
    Het bekeravontuur krijgt dus gelukkig een vervolg, maar eens temeer bleek vandaag dat de afstemming in het team van trainer Stanley Rieborn nog verfijnd dient te worden.
    Hopelijk is die afstemming beter, als Brielle aantreedt in de eerste wedstrijd van de competitie volgende week. Om 14.30 uur zal ons vlaggenschip aantreden in Naaldwijk tegen Westlandia. Uiteraard hopen we weer op de aanwezigheid en de steun van veel Brielse supporters!