• VV Brielle wint derde bekerwedstrijd op rij

Na de twee ruime overwinningen moest zaterdag de derde bekerwedstrijd in de poule worden gespeeld. Tegenstander RKSV Excelsior'20 had al tweemaal verloren voor de beker. Appeltje-eitje zult u denken, maar dat werd toch een wat lastigere wedstrijd op het Sportpark Thurlede, dan verwacht. Vooraf was al gewaarschuwd voor het niet te licht opnemen van deze wedstrijd en proberen het hoog druk zetten en vlot combineren vast te houden, zoals het in de afgelopen wedstrijden werd uitgevoerd.
    Na een onverwachte 0-1 achterstand werd het nog 1-1 bij rust. In de tweede helft werd nog tweemaal het doel gevonden door Brielle, dat met 1-3 zegevierde.

Brielle startte in de volgende opstelling: Mitchell Lieshout, Marvin Godschalk, Marcel van den Berg, Dimitri Poortvliet, Victor de Blok, Anthony Piqué, Jordy Braber, Brian Smits, Zepp Jacobs, Lex van Dommelen en Rephendry Amsterdam.
    De wisselspelers waren: Nigel Keehnen, Bob Legierse, Adam el Fazazi, Luke Corver, Ryan Griffiths en Jiandro Latorre.
    Bij het tweede elftal speelden: Deshney Hoornweg, Guylain Gillet, Raoul Gillet en Colin Schoors.

Al snel werd duidelijk dat er voor Brielle ruimte lag op de rechterflank. De eerste voorzet kwam van de voet van Marvin Godschalk, maar de doelman onderschepte de bal net voor Jordy Braber zijn voet er tegen kon zetten. Ook Zepp Jacobs flitste langs de verdediging en helaas kwam ook zijn voorzet niet aan. Opnieuw is het Zepp Jacobs die op de flank ruimte krijgt en nu wordt zijn voorzet met wat geluk uitverdedigd.
    De ruimte en de openingen zijn er, maar de eindpass bereikt steeds niet de juiste man. Is Brielle te gretig en lopen de spelers niet te veel op één lijn richting doel? Je zou zeggen: balletje terug leggen en een speler net voor het strafschopgebied aanspelen biedt meer soelaas. Een voorzet van Brian Smits valt tussen de doelman en Jordy Braber, maar opnieuw is de doelman een fractie eerder. Eigenlijk is de eerste aanval van Excelsior'20 uit het boekje en ook gelijk raak. Brielle loopt te ver naar voren en een verkeerde pass was voldoende om Brielle op een 1-0 achterstand te zetten.
    Prima samenspel tussen Zepp Jacobs en Lex van Dommelen, met uiteindelijk een kans voor Rephendry Amsterdam. Rephendry wordt echter hard in zijn rug gelopen, maar Brielle krijgt geen strafschop. Kansrijke aanval van Brielle wordt afgefloten, omdat de scheidsrechter nu wel een licht duwtje een overtreding vond. Uit een afgeslagen hoekschop schiet een Excelsior'20 speler de bal hard langs de kruising, pffttt. Een actie en schot van Zepp Jacobs eindigt naast het doel. Een diepe bal van Victor de Blok is op maat en Lex van Dommelen schiet met een boog over de doelman knap de 1-1 binnen. Kort hierna is het rust.

Na rust komt Bob Legierse in het veld voor Marvin Godschalk en Adam el Fazazi komt voor Rephendry Amsterdam. Een speler van Excelsior'20 wil richting het doel van Mitchell Lieshout sprinten, maar vanuit buitenspel en wordt dus afgefloten. Met zijn eerste actie zorgt Adam el Fazazi voor dreiging, maar ook nu ontbeert de zuiverheid. Kans voor Brielle, maar Adam el Fazazi schiet de bal ruim over het doel en uit een volgende actie van Adam kopt Lex van Dommelen de bal net over de lat. Uit een hoekschop (de derde op rij) van Brian Smits kopt Marcel van den Berg wel raak en staat het 1-2.
    Excelsior'20 probeert wat meer naar voren te voetballen, want men ziet dat Brielle vandaag erg onzorgvuldig speelt. Luke Corver komt Brian Smits vervangen. Een vlammend schot van de linksbuiten van Excelsior'20 wordt door Mitchell Lieshout uit zijn doel gehouden. Hierna jaagt een speler van Excelsior'20 de bal over het doel en staat Brielle zowaar onder druk. De tegenstander schiet nog een keer over en naast het doel. Jiandro Latorre komt in het veld voor Zepp Jacobs. Vanuit buitenspel wordt Excelsior'20 nog eenmaal gevaarlijk, maar de bal wordt door Mitchell Lieshout sowieso uit zijn doel gehouden en de scheidsrechter fluit er ook voor. Luke Corver duikt het gat in en speelt de bal met overzicht naar Adam el Fazazi. Adam trekt naar binnen, schudt zijn tegenstander af en legt de bal loepzuiver in de hoek (1-3). Einde wedstrijd.

Conclusie: Brielle was vandaag niet de geoliede machine en had misschien teveel drang om weer een grote uitslag neer te zetten, dit kwam de zorgvuldigheid en de ruimte voor het doel niet ten goede. Al met al drie bekerwedstrijden tegen tweedeklassers gewonnen, met 0-6, 4-0 en 1-3. Dit is voorgaande jaren weleens moeizamer verlopen.

Aanstaande zaterdag begint de competitie. Brielle speelt thuis tegen Papendrecht. De bekerwedstrijden van Papendrecht verliepen een stuk moeizamer. Het speelde gelijk tegen Pelikaan en afgelopen zaterdag gelijk tegen Walcheren. Het verloor van GJS nipt met 1-0 en eindigde als vierde in de bekerpoule. Frappant is dat doordeweeks van eersteklasser GRC'14 met 4-2 werd gewonnen, dus al met al een onvoorspelbare tegenstander, waartegen Brielle moet proberen de eerste drie belangrijke punten binnen te halen. De wedstrijd op het Geuzenpark begint om 14.30 uur.

Let op het houden van afstand langs de lijn en op de tribune!