• VV Brielle wint van hoofdklasser Poortugaal met 0-1​​​

Opnieuw een wedstrijd voor VV Brielle 1. Op uitnodiging van VV Nieuwenhoorn is Brielle deelnemer van het Zilveren Hoorn-toernooi waar naast organisator Nieuwenhoorn ook DCV en Poortugaal optreden. Vandaag de eerste wedstrijden: op veld 1 Nieuwenhoorn - DCV en op veld 2 Poortugaal - Brielle.

Vorig seizoen was de stand van het abrupte einde van de competitie in de eerste klasse 1B zo dat Poortugaal een straatlengte voor lag op de andere competitiegenoten. De KNVB besloot daarom terecht dat Poortugaal promoveerde naar de hoofdklasse. Thuis verloor Brielle met 0-4 van Poortugaal.

Brielle startte in de volgende opstelling: Mitchell Lieshout, Bob Legierse, Marcel van den Berg, Dimitri Poortvliet, Victor de Blok, Anthony Piqué, Jordy Braber, Zepp Jacobs, Adam el Fazazi, Lex van Dommelen en Raoul Gillet.
    De wisselspelers waren: Nigel Keehnen, Rephendry Amsterdam, Guylain Gillet, Ryan Griffiths en Jiandro Latorre. Niet wedstrijdfit: Deshney Hoornweg en Colin Schoors. Brian Smits nog met vakantie en Marvin Godschalk moest werken.

Er waren aardig wat toeschouwers gekomen om deze wedstrijd te bekijken en die zagen een gedisciplineerd voetballend Brielle, dat nauwelijks een kans weggaf aan Poortugaal. Het eerste schot op doel, uit de tweede lijn, was wel van Poortugaal. De bal was een simpele prooi voor Mitchell Lieshout. Brielle is gevaarlijk binnen het zestienmetergebied en als Jordy Braber vervolgens een tik van achteren krijgt, dan denk je aan een strafschop, maar scheidsrechter Van Schooneveld vond het er geen. Een volgende aanval over veel schijven komt uiteindelijk bij Adam el Fazazi, die na een behendige actie de bal fraai in de winkelhaak schiet (0-1).

Poortugaal schiet een vrije trap over het doel van Mitchell Lieshout. Een aardige aanval van Brielle waar Lex van Dommelen goed voor het doel komt, maar dan een verkeerde keuze maakt of de bal niet goed raakt. De toch wat geïrriteerde spelers van Poortugaal gaan soms (te) stevig het duel in en zo wordt Raoul Gillet van achteren op zijn kuit getrapt en moet hij noodgedwongen het veld verlaten. Rephendry Amsterdam komt hem vervangen.

De doelman van Poortugaal speelt de bal pardoes in de voeten van de amper in het veld staande Rephendry Amsterdam en die schiet (niet hard genoeg) de bal richting doel. In dit geval was overspelen een betere keuze geweest, want er stonden een paar Brielle spelers vrij voor het doel.
    Rust 0-1 voor Brielle.

Na rust komt Nigel Keehnen voor Mitchell Lieshout onder de lat. Met een lange trap bereikt Marcel van den Berg aanvoerder Lex van Dommelen, die de bal doorkopt naar de goed anticiperende Jordy Braber. Jordy gaat alleen richting doel met twee in zijn nek hijgende spelers van Poortugaal op zijn hielen. Helaas is het schot van Jordy niet doeltreffend, want de doelman redt met een knappe save. Adam el Fazazi is er ook vandoor, maar speelt de bal net te hard voor zich uit, waardoor de doelman opnieuw in kan grijpen. Jordy Braber bedient Rephendry Amsterdam die, na een sprint en een duel om de bal, knap scoort. De scheidsrechter keurt het glaszuivere doelpunt af omdat er een overtreding zou zijn gemaakt.

Poortugaal probeert de gelijkmaker te forceren, maar wordt nauwelijks gevaarlijk. Een Brielle-aanval met een pass van Lex van Dommelen op Rephendry Amsterdam wordt uitverdedigd, omdat er te weinig ruimte was en de actie teveel tijd in beslag nam. Luke Corver komt in het veld voor Bob Legierse. Poortugaal komt voor het doel van Brielle. Luke Corver krijgt een duw in de rug en valt: overtreding) en de boosdoener kopt de bal op de paal. Hierna moet Nigel Keehnen nog een keer redden en dat doet hij bekwaam. Een vrije trap van Victor de Blok en de bal wordt door Rephendry Amsterdam op het doel afgevuurd, maar het schot wordt geblokt. Een voorzet van Adam el Fazazi wordt door Marcel van den Berg recht in de handen van de doelman gekopt.

Er komen drie verse wissels aan: Ryan Griffiths komt Dimitri Poortvliet vervangen, Jiandro Latorre komt voor Adam el Fazazi en Guylain Gillet komt in het veld voor Lex van Dommelen. Een vrije trap van Poortugaal gaat voor het doel van Nigel Keehnen langs. Het zag er gevaarlijk uit, maar dat was het niet. Er was immers geen speler van Poortugaal in de buurt. Een vrije trap van Brielle wordt door een speler van Poortugaal in paniek over het eigen doel gekopt. Een pass van Zepp Jacobs, die goed door was gegaan komt voor het doel, maar nu geen speler van Brielle in de buurt.
    Einde wedstrijd.

Conclusie: Brielle speelde goed georganiseerd en gaf nauwelijks kansen weg aan Poortugaal. Voorin mag het wel wat doeltreffender worden, maar er werd hard gewerkt. Brielle was de terechte winnaar!

Aanstaande zaterdag (22 augustus) speelt Brielle om 14.30 uur bij Nieuwenhoorn tegen DCV, dat met 5-1 op de broek kreeg van Nieuwenhoorn.
    Ook nieuwsgierig naar de verrichtingen van VV Brielle?
    Let op het houden van afstand langs de lijn en op de tribune.